
Vosseler Advocats ha interposat una demanda contra el Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) davant la seva negativa a concedir la incapacitat permanent a CAM, professora de Formació Professional (FP). La decisió de l'administració es produeix malgrat l'existència d'un informe favorable del Tribunal Mèdic. Aquest informe avalava la situació de invalidesa de la treballadora.
Els fets
La situació de CAM es remunta fa més de dos anys. Mentre assistia a una obra de teatre a Girona, l'exposició a jocs de llums estroboscòpiques de l'espectacle li va desencadenar un quadre de fotofòbia extrema d'origen central. Allò que semblava un incident puntual ha derivat en una patologia crònica. Aquesta patologia es caracteritza per dolor ocular neuropàtic intens, nàusees, marejos i una incapacitat funcional absoluta per tolerar ambients amb llum artificial o contrastos lumínics.
L'informe mèdic forense aportat en el cas és contundent: la severitat de la fotofòbia és tan gran que ni tan sols s'han pogut realitzar determinades proves funcionals diagnòstiques, ja que la pròpia llum dels aparells mèdics resulta insuportable per a la pacient.
Incompatibilitat amb la docència
Com a professora de FP, l'activitat diària de CAM requereix l'ús constant de pantalles i la presència a les aules amb il·luminació artificial. Uns elements que ara li resulten «altament lesius». Segons l'informe de Prevenció de Riscos Laborals, tasques fonamentals com la vigilància de grups, tutories, reunions o sortides escolars li estan totalment contraindicades.
"L'Administració està ignorant una realitat mèdica i laboral indiscutible", afirma la lletrada Ambar Zambrano, responsable de l'àrea Laboral de Vosseler Advocats. «Les adaptacions proposades pels serveis de prevenció són ineficaces en un entorn educatiu real. Estem davant una treballadora que ja té reconegut un 45% de discapacitat i que no té perspectiva de curació. Negar-li la incapacitat és deixar-la en un limbe jurídic i vital insostenible».
El cas presenta una contradicció flagrant. Mentre que el Tribunal Mèdic va emetre un dictamen favorable a la concessió de la incapacitat permanent en considerar que la patologia afecta la pràctica totalitat de les tasques de la seva professió, l'INSS ha optat per desestimar-la.
Ambar Zambrano recorda que la patologia de CAM li impedeix exercir com a professora. Però també limita severament qualsevol activitat laboral a la societat actual, on la llum artificial i les pantalles són omnipresents. Amb aquesta demanda, Vosseler Advocats busca que es reconegui el dret de la treballadora a una prestació digna davant d'una situació de salut irreversible i clarament invalidant.